ﬣקיבוץ ﬣקדוש

האתר של משה נחמני

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ספר הקבלה בו למד מר שושני בגיל 14

תגלית על גדלותו של הגאון בתורת הנסתר כבר בצעירותו

ספר הקבלה בו למד מר שושני כנער צעיר
ספר הקבלה בו למד מר שושני כנער צעיר

תגלית מיוחדת מחייו של הגאון המסתורי "מר שושני", אשר על מצבתו נחקקו המילים "לידתו וחייו סתומים בחידה". גאון שסחף אחריו מאות תלמידים ומעריצים, בהם גדולי התורה וענקי החכמה שבדורו, שלא ידעו כמעט מאומה על תולדות חייו, ובעיקר לא ידעו היכן גדל ולמד.

ספר הקבלה של מר שושני
ספר הקבלה של מר שושני

ספר עתיק שהתגלה לאחרונה חושף טפח נוסף מסודו של הגאון המסתורי. מדובר בספר שחיבר הרמח"ל, ונדפס לפני 150 שנה בוורשה. בדף שלפני השער מופיעות כמה שורות בעיפרון, בכתב שהספיק לדהות במשך השנים. "הספר שייך לי הלל פערעלמאן הלומד בישיבת פרי עץ חיים אשר במאה שערים".

חתימתו הנדירה של הלל פרלמן = מר שושני
חתימתו הנדירה של הלל פרלמן = מר שושני

הלל פרלמן, כפי שהתברר במחקרים שפורסמו בשנים האחרונות, זהו שמו האמיתי של הגאון "מר שושני". לפנינו אפוא פריט יחיד מסוגו מחייו של פרלמן-שושני כבחור ישיבה צעיר.
לצד החתימה הנ"ל מופיעה חותמתו של פרלמן, מספר פעמים. חותמת זו לא נודעה כלל עד היום, וכך כתוב בה: "הלל פערעלמאן ירש".
(מה זה "ירש"? ראו על כך בקישור בתגובה הראשונה.)

חותמתו של הלל פרלמן = מר שושני
חותמתו של הלל פרלמן = מר שושני

הספר הנדיר שלפנינו מעניק הצצה אותנטית ומרגשת, יחידה במינה, לימיו הראשונים של הלל פרלמן – 'מר שושני' – בארץ, בתור נער צעיר לימים כבן 14 בלבד, ואולי אף פחות מכך.
העובדה שמדובר בספר קבלי מובהק – קל"ח פתחי חכמה לרמח"ל – חושפת בפנינו את רוחב הדעת והיקף ההתעניינות של שושני הצעיר בכל מקצועות התורה, לרבות סודותיה העמוקים. ואכן הרוחב התורני הזה אפיין את מר שושני בתקופות המאוחרות של חייו, כשכבר היה מפורסם בעולם.
העובדה שמר שושני כנער צעיר לומד בספר הזה, מוכיחה ומאששת את האגדות שנרקמו על גאונותו של שושני בקבלה כבר בילדותו. במאמר שפרסם אחד ממקורביו, י' אביב, סיפר כך: "מלומד ישראלי הזכיר דרך אגב שאינו יודע בדיוק מהו 'ספרא דצניעותא', ומר שושני סיפר ללא כל יוהרה שבהיותו בן שש ידע את כל הספר על פה, ומיד החל מצטט ממנו קטעים ארוכים בארמית"…

 

התמונות באדיבות בית המכירות 'אוסף', בו נמכר הפריט.

למאמרים נוספים באותו נושא

נהנתם? שתפו לחברים. אפשר גם להדפיס

תגובה אחת

  1. הודות למאמר זה חשבתי שאולי אפשר לפענח סיבת היקשרו לשם שושני.

    השם 'הלל פערעלמאן' – כפי שהוא בעצמו כתב השם פערעלמאן בהיגוי אידישאי מלא – עולה למספר 606 כמספר שו"ש, ואולי השם שושני הוא כעין נוטריקון של שו"ש-אני [וידוע עד כמה מר שושני כתב גימטריאות ונוטריקון], ונמצא שגם השם שושני הוא כעין רמז על שמו האמיתי!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ספרים ומזכרות שאולי יענינו אותך