ﬣקיבוץ ﬣקדוש

האתר של משה נחמני

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם הרב קוק נפגש עם א"ד גורדון?

א"ד גורדון עם המעדר
א"ד גורדון עם המעדר

פעמים רבות אני נשאל "האם הרב קוק נפגש עם א"ד גורדון, והאם היה קשר כלשהו ביניהם".

ההתכתבות שלהלן, שטרם פורסמה עד היום, מתייחסת לשאלה זו.

להלן מכתב מאת שלמה צמח אל הרצי"ה קוק, מתאריך ט"ז באלול תש"ל [יום הולדתו של הראי"ה]:

"… במוסף 'הארץ' מיום ג' באלול שנה זו קראתי מאמר…. [ובו נכתב]: "הרב קוק ניסה כמה פעמים להיפגש עם גורדון, והצטער שזה לא הסתדר היה לו בטחון עצום שהם עתידים להבין האחד את השני".

ורצוני לשאול – כלום ממש בדברים אלה? כלום לקחה אזנך שמץ מנהו? לפי עניות דעתי יש חשיבות רבה לעמוד על אמיתם של הדברים האלה…".

תשובת הרצי"ה, מתאריך כ"ז אלול תש"ל:

"לכבוד מר שלמה צמח
שוכ"ט וכוח"ט.

בתשובה ליקרת מכתבו אודיעו בזה דברים כהוויתם ביחס אל א"ד גורדון ז"ל, בעת היות מרן אבא הרב זצ"ל לנופש הקיץ ברחובות, והוא אד"ר היה אז נוטר הכרמים,, היה בא ומקשיב כמה פעמים את שיחותיו של אבא זצ"ל, עם קהל שהתקבץ בשבתות… ושאר ימי השבוע לפנות ערב".

ולאחר מכן מציין:.

"… ופעם אחת הביא כמה דפים דברי [הערכה?] חשובים מאוד".

גורדון עם המעדר
גורדון עם המעדר

זכינו וסיפור זה, שהרצי"ה מתארו בקיצור נמרץ, בכתב יד רועד וכמעט בלתי קריא, פורש על ידי הרב משה צבי נריה, בספרו 'חיי הראי"ה', וזה לשונו:

בשיחת-הדרכה בפני תלמידי הישיבה סיפר הרצ"י ז"ל:

"קשרים היו גם בין הרב לבין הסופר וההוגה של תנועת העבודה א"ד גורדון. הדבר התפתח מתקופת נפישתו של הרב ברחובות… גורדון עבר כפועל בפרדסי רחובות. בין מנחה למעריב היה בא לשמוע את דברי הרב. לימים בא והביא עמו כמה עלים, דברי מחשבה שרשם תוך התרשמות מדברי הרב".

ובשיחה אישית סיפר הרצי"ה לרב נריה: "פעם ראה גורדון על השולחן את החוברת "הניר", וביקש רשות לקחתה לזמן מה לשם עיון. כעבור כמה ימים החזיר את החוברת בתוספת דף כתוב, ובו הערכה למאמרו של הרב קוק "דרך התחיה". בין היתר נאמר שם שהמאמינים הגדולים [והתכוון בזה אל הרב] דווקא הם המבינים ביותר לנפשם של המתלבטים בשאלות האמונה".

למאמרים נוספים באותו נושא

נהנתם? שתפו לחברים. אפשר גם להדפיס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ספרים ומזכרות שאולי יענינו אותך