ﬣקיבוץ ﬣקדוש

האתר של משה נחמני

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מי באמת כתב את הזוהר?

דעתם של כמה מרבני דורנו

השאלות והתשובות להלן נאספו על ידי אפרים קיוורר והובאו במאמרו 'ספר הזוהר – מחברו ומעמדו – סקירה היסטורית'.

 

1. מיהו מחבר ספר הזוהר?

הרב אורי שרקי:

אני לא יודע. באופן כללי מקובלת עליי עמדתו של ר' הלל צייטלין.

(ובאחד משיעוריו הוסיף: השאלה מיהו המחבר של ספר הזוהר היא בכלל לא מעניינת, זה כמו השאלה מי המחבר של הגמרא. זה חסר משמעות, חבל על כל הזמן שבזבזו על זה באוניברסיטה).

הרב יוחאי ימיני:

ספר הזוהר נכתב על ידי רבי שמעון בר יוחאי. כך אומרים הרב אשלג והרב קוק. ודאי מי שכתב היה במדרגת רשב"י וחבריו. באשר לטענות על כתיבת ספר הזוהר על ידי רמד"ל – ההסבר הוא כזה: הספר התגלגל בגליונות והיה אצל יחידים בדור, הוא הגיע לרמד"ל, והוא היה כותב בצד הספר הסברים שהבין בעצמו, ולכן חלק ממה שיש לנו היום בזוהר זה דברים שלו.

הרב יצחק גינזבורג:

מחברו התוכני הוא רבי שמעון בר יוחאי (וחברייא דיליה), אך אין מניעה להגיד שהספר נכתב בפועל הרבה יותר מאוחר על ידי מישהו שזכה להתגלות שלו.

הרב שמואל טל:

אחד מהגאונים ואולי מראשוני הראשונים, על ידי נשמות תנאים וקדושים שהתגלו לו.

הרב אלחנן ניר:

כלל ישראל קיבל על עצמו את ספר הזוהר, ספר שכל עוצמתו באה לו משום שאיננו יודעים מי כתבו וחוסר ידיעתנו היא היא כוחו, כביכול נכתב בידי השכינה ממש. וכבר האריכו בכך רבים והתווכחו רבים – ראה כבר הויכוח הידוע שבין יש"ר מקנדיא לבין ר"א דילמדיגו – ועמד עליהם ר' הלל צייטלין הי"ד באריכות, ואולי הפשוט ביותר לנקוט כדברי הנזיר שאכן בעולם האצילות הרי שרשב"י כתבו אולם בעולם הבריאה אחרים כתבוהו. וודאי שביחס לתיקונים ולרע"מ אחרים כתבוהו, וכך נקט הראי"ה.

הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ:

אני לא יודע מי חיבר את הזוהר. הבעיה היא שחלק גדול מהספרים שלנו אנחנו לא יודעים מי חיבר אותם , וכנראה זה לא כל כך משנה … אנחנו לא יודעים מי חיבר את ספר שמואל או מלכים. אומנם, יש כל מיני תשובות בגמרא לזה, אבל הן לא שלמות.

בנוסף לזה, בפרט בדורות הראשונים, התייחסו לספרים אחרת. גם ספר שהיה קדוש, שינו את הסדר, שיפצו אותו, הוסיפו לו וגרעו ממנו, משום שלאנשים היה הרבה יותר קשר לעניין הזה, הרבה יותר קירבה. השאלה מי חיבר את הזוהר היא לא כל כך חשובה. הרב אשלג שהיה כל ימיו בתוך הזוהר כותב במפורש באחד במקומות, שאם מישהו יגיד לו שאת ספר הזוהר כתב ר' משה די ליאון ולא רשב"י, זה לא ישנה שום דבר זה. אלא מה, הוא ידע שהגדול והנורא שכתב את ספר הזוהר הוא ר ' משה די ליאון ולא רשב"י. זה לא משנה לשום דבר.

איך חובר הזוהר? אני משער שזה נעשה בכמה שלבים. ר' משה די ליאון וודאי היה חלק מהעניין של כתיבת הזוהר. (מאידך) היו דברים שאנשים הוכיחו שהוא לא הבין מהזוהר. הוא פשוט העתיק ולא הבין. אני חושב שבהחלט ייתכן שהיו איש ראשון, שני, תלמידים שלהם שחיברו. השאלה הזאת היא לא רלוונטית עכשיו.

2. מה תוקפו של ספר הזוהר?

הרב יוחאי ימיני:

מעמדו ההלכתי של הזוהר הוא כמו משנה, ומשנה נגד גמרא – הלכה כמשנה.

הרב יצחק גינזבורג:

ודאי יש להתייחס לדברי הזוהר במלוא החשיבות וכו'. חלקם כהלכה ממש (כנפסק בפוסקים), ולעתים כמילי דחסידותא. ידועים דברי בני אדמו"ר הזקן בהקדמתו, שמה שנפסק בשו"ע שהלכה כדברי הנגלה במחלוקות עם הקבלה זה רק לפי נגלה, אבל לפי הקבלה – הלכה לפי הקבלה.

הרב שטיינזלץ:

רוב הפוסקים ובעלי ההלכה, שחלקם היו מקובלים, אמרו כך: בעניין הלכה אנחנו הולכים אחרי מהלך ההלכה, ומבחינה זו ספר הזוהר יש לו תוקף לכל הדברים שהוא לא מתנגש. זו פחות או יותר העמדה, גם העמדה הלכתית. אנשים לא יודעים את זה, אבל חצי ממנהגי ישראל הם מנהגים שצבועים בצבע של הקבלה. לא אומרים לאדם שהוא דברים על דרך הסוד, אבל כל הזמן עושים אותם.

הרב שמואל טל:

מעמדו גדול יותר מה'מגיד מישרים', כיוון שתוקפו הוא תוקף חיבור של אחד מהראשונים. מהצד ההלכתי הוא שקול לשו"ת מן השמים.

3. מי צריך ללמוד זוהר?

הרב יוחאי ימיני:

ר' צבי מזידיטשוב לימד ילדים קבלה מגיל תשע.

הרב יצחק גינזבורג:

סדר הלימוד בפנימיות התורה הוא קודם כל בסיס טוב בחסידות , מדברי מורנו הבעל שם טוב, המגיד, אדמו"ר הזקן וממשיכיהם נשיאי חב"ד (תוך התבשמות ב 'מקיף' מדברי שאר תלמידי מורנו הבעל שם טוב). לאחר בסיס טוב בחסידות בהחלט רצוי ומומלץ ללמוד קבלה במקור – ספר הזוהר וכתבי האריז"ל.

הרב שטיינזלץ:

בדרגה מסוימת – כולם.

למאמרים נוספים באותו נושא

נהנתם? שתפו לחברים. אפשר גם להדפיס

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ספרים ומזכרות שאולי יענינו אותך