ﬣקיבוץ ﬣקדוש

האתר של משה נחמני

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המגמה הסודית של תהליך 'היציאה מהחומות'

תגלית חשובה השופכת אור גם על אמינות המסורת הריבלינית

משכנות שאננים
משכנות שאננים, מהשכונות הראשונות מחוץ לחומה

מניעים שונים היו לתהליך ההיסטורי של היציאה מהחומות, בו החל ר' יוסף ריבלין, "בונה השכונות".

ריבלין היה הרוח החיה בבניית השכונות הראשונות מחוץ לחומה [שנבנו למגורים על ידי ירושלמים ולא על ידי תמיכה חיצונית], כשמגמתו היתה לחדש את תנועת 'חזון ציון' של אבותיו תלמידי הגר"א, ולעבור לשלב הבא: הרחבת ירושלים ותחיית החקלאות העברית, כחלק מתהליך הגאולה.
רעיונות אלו קיננו בלבו במשך שנים, אולם שני גורמים השפיעו על התגשמותם: המגפה בירושלים העתיקה בשנת תרכ"ו, ומחירי הדיור הגבוהים בעיר העתיקה שנקבעו על ידי הערבים.

עד כאן הכול ידוע ומפורסם. אולם לאחרונה התבררה לי מגמה סודית נוספת בחזונו של ר' יוסף ריבלין בפריצת החומות והרחבת ירושלים.

את המגמה הזאת הוא רושם לעצמו בספר מיוחד במינו שנקרא כיום 'ברית אבות בסערת אליהו'.

הספר מכיל עשרות "פזמונים" משיחיים, כלומר רמזים תמציתיים על פי משנת הגר"א ותלמידיו כיצד יש לקרב את הגאולה. הפזמונים נכתבו בראשית שנות הת"ר, סביב שנת תרט"ו (בהערת אגב אני רוצה להעיר, שאם על ספר 'קול התור' – המייחס לגר"א מוילנה משיחיות – יצאו עוררין אודות אמינותו, הרי שבספר הפזמונים מובעים אותם רעיונות משיחיים מבית מדרשו של הגר"א, והדעת נותנת שהוא אותנטי).

וכך מסביר ר' יוסף ריבלין את חשיבות בניית ירושלים:

"כי בא מועד – עת לבנות, החל לבנות יהודא וירושלים.
תושבינו המעטים יקומו תחילה,
לפתוח בבניין חרביה וגדריה.
ישמעו רחוקים ויבואו רבים,
להמשיך אתנו בנינה והדוריה…
ורצונו בכך, בונה ירושלים ד',
נדחי ישראל יכנס וכן יקום".

רעיון זה מובע בפזמונים נוספים שכתב, ומושתת על הפסוק בתהילים: "בונה ירושלים ה' נדחי ישראל יכנס": בזכות בניין ירושלים, יתרחש התהליך ההיסטורי של קיבוץ גלויות.

נמצא כי ישנה סיבה רביעית, סיבה סודית-משיחית, להרחבתה של ירושלים. ר' יוסף ריבלין מאמין שכל אבן וכל נדבך שהוא בונה ב'נחלת שבעה' וב'מאה שערים' מחישים את עלייתם של רבבות יהודים ארצה.

"אכן עם התחלת בניית השכונות הראשונות בירושלים החלה עלייה מתמדת לארץ ישראל" (הערת המהדיר, בספר 'ברית אבות', עמ' 49).

יש לציין כי רעיון סודי-יסודי זה לא נזכר כלל בספרות הריבלינית המאוחרת, וזו הוכחה נוספת לאמינות הרעיונות היסודיים המופיעים בה, ולפער המשמעותי בין הרעיונות המובעים בסדרת 'מוסד היסוד' ו'חזון ציון' וכו', שנתערבו בהן סיגים, לבין הכתבים המקוריים של אבות משפחת ריבלין, שהנם אותנטיים לחלוטין.

למאמרים נוספים באותו נושא

נהנתם? שתפו לחברים. אפשר גם להדפיס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ספרים ומזכרות שאולי יענינו אותך