חשבתי לעצמי שסיימנו עם סיפורו המרתק של ר' אלכסנדר פייביש הכהן, איש הישוב הישן ומחבר ספרים תורניים על פי גימטריות מסובכות, שגילינו שהוא היה גם ממייסדי תל אביב.
אז חשבתי… מתברר הערב שיש עוד תעלומה מעניינת שצריך לפתור:
על פי מה שכתבתי, אלכסנדר עלה ארצה בשנת תרנ"ו (1896), התיישב במושבה באר טוביה, שם ניסה לעבוד בחקלאות, וגם פתח חנות מכולת. כך מספרים צאצאיו, והדבר מובא בכמה מאמרים באינטרנט.
אלא שהסיפור הזה לכאורה לא מסתדר, ואין לו זכר בכתובים מאותה תקופה.
ידידי הרב ד"ר בועז הוטרר שלח לי הערב כמה מסמכים מאותם ימים, כולל רשימות מפורטות של חברי המושבה, ואין בהם זכר לאדם בשם אלכסנדר / סנדר כהן!
אבל.. יש שם יהודי הנקרא: פייביש כהן. ויש לו תפקיד בכיר בוועד המושבה.
נו, אולי הוא ר' אלכסנדר פייביש שעליו אנו מדברים?
זה לא מסתדר מצד התאריכים וגם לא מצד שמות בני משפחתו של פייביש מועד המושבה. אביו, יואל, הוא ממייסדי המושבה. ואילו אביו של ר' פייביש מיודענו הוא רב זקן בישוב הישן בירושלים שמתפרנס ממכירת קפה, רבי דוד הכהן מוילנה – "בעל הפרטים" הראשון. [בנו ר' פייביש ירש ממנו את הכישרון של הגימטריאות, והמשיך את עבודתו התורנית-ספרותית של אביו].
אז כך שזה שני אנשים שונים עם אותו שם בדיוק. מה הסיכוי שבמושבה הקטנה באר טוביה יהיו שני פייביש כהן?
חשבתי: אולי נפלה כאן טעות, ובאמת ר' פייביש שלנו לא היה בבאר טוביה, ומישהו מצאצאיו קרא שהיה שם במושבה פייביש כהן, וטעה לחשוב שהכוונה לסבו.
אך זה לא מסתבר. יש כמה הוכחות לכך שהוא אכן עבד בבאר טוביה. למשל: בעיתון 'הצבי' של בן יהודה, התפרסמה בשנת תרנ"ז ברכה מאת "סנדר כהן", שלפי ההקשר ברור שהוא מיודענו אלכסנדר פייביש כהן יליד ירושלים, ואת מי הוא מברך? כמה מאיכרי 'באר טוביה'. מתוך הדברים ברור שהוא בקשר הדוק אתם, וכמעט אין דרך אחרת להסביר זאת, מלבד לומר שבאותה שנה, תרנ"ז (1897) הוא עובד אתם בבאר טוביה.
בין האנשים אותם הוא מברך – לא תאמינו – החתן "האדון פייויל כהן". זו טעות סופר, וצריך להיות: פייביש כהן, חבר הוועד, שאכן התחתן אז באותם ימים. כלומר, שני הפייבישים הכהנים הם חברים טובים….
אז למה פייביש כהן הירושלמי לא נזכר ברשימות ובמסמכים של המושבה מאותה תקופה?
ואיזה מדהים זה שיש שני אנשים פייביש כהן במושבה כה קטנה!
ואולי… יש קשר משפחתי ביניהם?
תעלומה…