גדלנו על הסיפור הידוע, שביום י' בחשון תרע"ו עמד הרב יעקב משה חרל"פ בכותל המערבי וזכה לחזיון בו נאמר לו כי הוא ורבו הרב קוק הם צדיקי הדור, והם נדרשים לתקן את העולם. "ואתה ורבך צריכים לתקן את כל העולם כולו, והלוואי שיימצאו לכל הפחות שני אנשים כאלה בעולם", כלשון הרב חרל"פ.
תיאור מעין זה נדפס בעשרות ספרים ומאמרים, כולל בספרים מהימנים ומדוייקים ביותר כמו ספרי הרב משה צבי נריה זצ"ל זיע"א. יש הטוענים שגם הרצי"ה סמך על חיזיון זה.
אלא שמעולם לא ארע חזיון כזה!
כלומר: כן היה באותו יום חזיון למישהו על משהו, אבל מה היה באותו חזיון – בכלל לא ברור… בכל אופן לא מה שאנחנו חושבים.
מי שידקדק באגרותיו של הרב חרל"פ ובקטעי יומנו, בהם סיפר על החזיון שארע ביום זה, יגלה כי, באגרות מסוימות מעורפלת דמותו של האדם שזכה לחזיון, ובאגרות אחרות נעלמה זהותם של הרב והתלמיד עליהם דובר בחזיון. יתר על כן: באיגרת אחת, הוא נוקב במפורש בשמו של… הרב צבי מיכל שפירא זצ"ל, רבו הראשון.
נציין שתי הוכחות למשל (ויש עוד הרבה):
באיגרת (ט"ז שבט תרע"ח) כתב הרב חרל"פ לרב קוק:
"נזכרתי בדבר הגילוי המזהיר שנתגלה אצל כותל המערבי" – הוא לא כותב: נתגלה לי.
באיגרת (כ"ד ניסן תרע"ח) כתב שוב:
"שיתמלאו ברצון ויצאו לפעול כל ההבטחות שהובטח אז בעת החזיון הקדוש שהיה בהקיץ". שוב: הוא לא כותב: שהובטח לי.
ובכן, גם אם הרב חרל"פ קיבל את החזיון, וגם אם הוא "התלמיד" הנזכר בו, הרי שה"רב" הוא הרב צבי מיכל שפירא זצ"ל, או הרב יצחק ירוחם דיסקין זצ"ל, רבו של הרב חרל"פ. אך בשום אופן לא הרב קוק.
תגובה אחת
שלום ר' משה
קראתי את דבריך ונשארתי מבולבל מאוד.
איני מבין את הראיות האלו שכתבת, נראה לי לענ"ד דיוק חלש מאוד.
באגרות בהד הרים, הרב חרל"פ כותב פעמים רבות לרב שיתפלל עליו להעלות אותו וכו', ומזכיר את דבר החזיון.
גם אתה בעצמך פרסמת באתר אחר שלך, 'אור האורות', אחת האיגרות על החיזיון.
לענ"ד דברים כמו אלו שכתבת צריך לבסס יותר, בצורה רציני.
אשמח לתגובתך.
תודה