אני מעריך שרוב לומדי תורת הרב קוק מכירים את דמותו של ר' דב מילשטיין, יהודי חסידי מפולין שהתכתב עם הרב קוק בנוגע לשני בניו (של מילשטיין) שסרו מדרך התורה והמצוות. הרב קוק הדריך אותו שלא לנתק את הקשר עמם, ואדרבה לאהוב אותם יותר, ורק כך יש סיכוי שישוב לדרך היהדות.
בביוגרפיה הראשונה על הרב קוק, שנכתבה ופורסמה בחייו על ידי מקורבו הסופר אז"ר, נכתב כי הודות ליחס האהבה שקיבלו מאביהם, חזרו שני הבנים בתשובה. לא זו בלבד אלא שסיפור זה הובא כהוכחה להצלחת שיטתו של הרב קוק ביחס לבנים שעזבו את הדרך. ואילו לפי הידוע לנו, שמואל ונפתלי – כך נקראו – לא חזרו בתשובה. בתעלומה הזאת עסקתי בהרחבה בעבר – כאן.
יפו או ירושלים?
כעת אני רוצה להעלות תעלומה נוספת על אותו מילשטיין.
שימו לב לצילום המובא כאן:
הוא מתוך ספרון נדיר מאוד שנדפס ביפו בשנת תרס"ח, ובו רשימת המשפחות שבניהם למדו בבית הספר הדתי-לאומי הראשון בארץ, 'תחכמוני', שפעל ביפו ועמד תחת הדרכתו של הרב קוק.
בין השמות של הורי התלמידים אני מוצא להפתעתי את "דוב מילשטיין", ומצוינת העובדה שהוא שילם שכר לימוד של "שני בניו".
האמנם?!
ראשית – משפחת מילשטיין בכלל לא התגוררה ביפו באותה שנה שנדפס הספרון, אלא בפולין!
שנית, ילדי מילשטיין כבר היו גדולים, כבני עשרים ומעלה, ולא יתכן שלמדו אז ב'תחכמוני', בגיל היסודי…
התעלומה הזאת העסיקה אותי במשך זמן רב. עד שמצאתי מסמך אותנטי מקהילת יפו, שפותר אותה בצורה מפתיעה:
שימו לב לחתומים על המסמך הזה שנדפס ביפו, ונושא בסופו כמה שורות שכתב הרב קוק:
דוב מילשטיין, אהרן גינזבורג ונוח מילנר.
מתברר שהיה עוד יהודי בשם דוב מילשטיין, שהתגורר ביפו, סמוך ונראה לבית הרב קוק.
ואם כן, תרי דב מילשטיין הוו בחייו של הרב קוק!
והנה עוד מסמך מיפו, עליו חתומים עשרות (!) מאנשי העיר, וגם דב מילשטיין:
הפתרון המפתיע הזה הוא יפה בעיניי לא רק מצד עצמו, אלא כי הוא מלמד על הזהירות הנדרשת במחקר היסטורי.
כשאני מוצא עדויות סותרות לגבי דמות מסוימת, זה מפתע להמציא תירוצים ואוקימתות. אבל כדאי לפני כן לעצור רגע, ולחשוב מחוץ לקופסה:
אולי יש כאן שתי דמויות שונות, שרק בטעות -בגלל השם הדומה או כל סיבה אחרת – חיברתי ביניהן?