ﬣקיבוץ ﬣקדוש

האתר של משה נחמני

"שיטתו של רבי לוי יצחק נמצאת כיום אצל כבוד תורתו"

מכתבו המרגש של אחד ממייסדי חסידות 'בית אברהם' אל האדמו"ר הרב קוק

הרב קוק בביתו בירושלים
הרב קוק בביתו בירושלים

מכתב הרב שמואל טיקוצינסקי הי"ד, מייסד 'בית אברהם' בעיר זירדוב שבפולין

(ההדגשות אינן במקור)

"לכבוד הרב הגאון איש אשכולות, אוצר בלום בעל מדות, נאה דורש ונאה מקיים, וכו' מוה"ר ר' אברהם יצחק הכהן קוק נ"י ראש הרבנים בירושלים תובב"א.

בקחתי עטי בידי לכתוב מכתב זה לכבוד תורתו, הגם שלא זכיתי להכיר כבוד-תורתו אבל שמו נודע לתהילה בכל קצוות הארץ […] שיטתו במוסר היהדות והאנושות תפיץ העננים השחורים המכסים שמי התכלת ואורו יחדור ללבות האנשים ששואפים להכרה באמת שגם כן אני בתוכם.

לדאבון לבי המצב הכלכלי בפולין במשבר גדול. והעיקר המשבר הכלכלי פגע ביהודים. וגם כן המצב המוסרי מאוד ירד אחורנית. חסידות הבעש"ט נתקררה ונתאבנה, ונשארה רק מכנית. אין לחסידות הכוח להעלות האור הדועך, ולחמם הניצוצים הדועכים, הנמצאים בלב כל יהודי. והחסידות בפולין שישנה שמה על שם ה"אגודה" יש לה אופי פוליטי. והבחירות לקהילה וגם כן הבחירות לרב ולמו"צ שכהיום כמו מונופול, שאי אפשר לאיש תורני להיבחר לרב אם אינו מגזעי האדמורי"ם, ויש כהיום תלמידי חכמים שיש להם הכישרון להשפיע על הדור, אבל יש להם "חסרון" שארץ ישראל מצאה הד חזק בלבותם, וכמו כהיום כמה עיירות יש שקרוב הזמן לבחירות והתלקחה המחלוקת בין היהודים, והאופי המוסרי ירד אחורנית, שכל האמצעים בלתי כשרים כשר ל"האגודה", שכמעט צלם אלקים נלקח מהרבה אנשים במלחמתם נגד המזרחי וציונים. וזה נגד מוסר היהדות שכבר נודע הפירוש על "צדק צדק תרדוף" שרדיפה אחר צדק יהיה בצדק. ובודאי ידוע לכבוד-תורתו מהעיתונים מעשים כאלה…

מאוד הנני משתוקק להכיר את כבוד תורתו ועל כל פנים בחליפת מכתבים, […] ומקוה בע"ה בקרוב לשלוח לכ"ת מפרי עטי.

בעברי על ספרו 'ארץ חפץ' וג"כ שקראתי ב"ההד" מאמריו, [את] לבי לקחה שיטתו ההגיונית, שהנני מוצא בה הסינטזה של אהבת ישראל אהבת תורה ואהבת השם, כי עזה כמות אהבה הבוערת בלב כבוד תורתו לעם ישראל ולארצנו הקדושה. שיטתו באהבת ישראל שלא הייתה רק [-אלא] בהרב לוי יצחק מברדיטשוב ז"ל נמצאה כהיום בכבוד-תורתו, ואשרי לדור שזכה למנהיג בארצנו הקדושה כמו כבוד-תורתו, שבכוחו לחמם ולהלהיב לבות בני ישראל לשמים.

והנה נגשתי לייסד קיבוץ אברכים ע"ש [-על שמו] "בית אברהם". וגם כן המו"צ בעירנו הרב יחיאל מאיר קרימסקי , המצוין באהבתו לארצנו הקדושה, עומד בראש, אבל הנני משתוקק למוצא שפתו ומייחל לשמוע דברי תורתו ולהעמיק בשיטתו המוסרית ההגיונית, ועל כן מטרתי שזה מטרת חברת "בית אברהם" שכפעם בפעם נקבל מכבוד-תורתו מכתבים לעודד ולחזק אותנו בשיטתו המוסרית ולרומם אותנו לחיים הכי טהורים ולהשריש בלבנו מדות טובות, וגם כן אבקש מכבוד-תורתו שלא יהיה למעמסה אם פעם בפעם יקבל מכתב בשאלות הכי עומדות על הפרק.

כריכת הספר 'בית אברהם'

להזמנת הספר החדש 'חסידות בית אברהם' ולתמיכה בהוצאתו – לחצו כאן

ובודאי מאוד הנני משתוקק לעלות לארץ ישראל ולהסתופף בצל קדשו ולחסות תחת כנפיו ולשמוע דברי-תורתו הישרים והגיונים, וגם כן לשמוע לקחו במוסד שנוסד בירושלים לחקירת התלמוד. אבל האמצעים חסרים – אני במערב אבל לבי במזרח. ובזה אמצע מרגוע לנפשי שכפעם בפעם ישלח לי מכתב, וג"כ כמו שנגשים לייסד קבוץ על שם "בית אברהם" על כן נא כ"ת לשלוח לנו איזה ספרים כמו ספרו היקר "אורות התשובה" ו"אגרות ראי"ה" ועוד, וכשנקבל ספריו אז נשלח הסכום בעד הספרים כפי שיושת עלינו, והנני פונה בבקשה נמרצה שלא להשיב פני ריקם שהמכתב הזה ימצא הד חזק בליבו.

ומאוד הנני משתוקק לקנות לי רב ללמוד ממנו לא תורה מיכנית, רק למוד לחמם ולהלהיב אותי, שזה מוצא אני רק בכ"ת, ועל כן אם דברי ימצאו מקום בכ"ת בטוח אני שכ"ת יתענין בזה לבוא אתנו בחליפת מכתבים ולשלוח לנו ספריו, ויכבד אותנו מפריו ומתורתו שאין תורה כתורת ארץ ישראל וליהנות מזיו השכינה כמאמר חכמינו ז"ל מבקש אתה לראות את השכינה למד תורה בארץ ישראל. […]

והנני חותם בלב מלא תקוה ועוז שמכתבי ימצא הד חזק בלבו ובתשומת לב יקרא מכתבי ולתשובתו התכופה הרמה הנני מחכה בכליון עינים, והנני מקדם פניו בתודה רבה ועמוקה ובזה הנני נשאר תלמידו.

שמואל [יהודה] טיקאצינסקי

זיראדאוו, טארגאווע 15".

למאמרים נוספים באותו נושא

נהנתם? שתפו לחברים. אפשר גם להדפיס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ספרים ומזכרות שאולי יענינו אותך